דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קניין רוחני 

מאת    [ 28/06/2010 ]

מילים במאמר: 529   [ נצפה 2786 פעמים ]

המשמעות של הגנה על קניין רוחני היא שאדם שהמציא או יצר משהו, זכותו לקצור את הפירות הכלכליים מאותו מוצר. כדי להבטיח שאף אחד לא יעשה שימוש פסול בקניין רוחני של מישהו אחר, מבצעים רישום פטנטים. רישום פטנטים זה תהליך חשוב ומורכב מבחינה משפטית. הוא מערב הסתמכות על החוק הפנימי ועל אמנות בינלאומיות. יש לבצע רישום פטנטים לא רק בארצו של האיש שהמציא את הפטנט אלא בכל העולם. כך למשל, אם ישראלי המציא כלי מטבח חדש, המאפשר חיסכון בזמן בישול, סיני לא יכול להשתמש בהמצאה הזו כדי להתעשר. זכויות קניין רוחני אינן ניתנות לכל החיים או עד קץ הימים, אלא לתקופה של כמה עשרות שנים. אחרי תקופה זו כל אחד יכול לעשות שימוש ברעיון לכל צורך שהוא.

קניין רוחני מתייחס לאומנות, לענף תרופות, להמצאות של מתקנים ואביזרים שונים, ובעצם לכל מה שניתן לשווק ולהרוויח ממנו.

 

קניין רוחני באומנות:

כולנו מכירים את הפרסומת שיש לפני כל סרט שכור, על גניבות שמתבצעות. ואז הפרסומת "שואלת" אותנו, האם אתם הייתם מתנהגים ככה? למשמע השאלה אנחנו מצטמררים, ברור שלא הינו גונבים רכב! הפרסומת נראית לנו ממש מוגזמת, מה זה כבר להוריד סרט? זה לא שאתה ממש גונב מכונית ממישהו. למעשה, גניבה של קניין רוחני זה דבר גרוע בהרבה מגניבה של רכב, שכן כשאנחנו מורידים סרט באינטרנט, המשמעות היא שיוצרי הסרט לא יקבלו עליו את הרווחים המגיעים להם. אין ספק שזה מאוד מתסכל, ומדינות רבות פועלות בנחישות נגד הורדת סרטים באינטרנט והעתקות אחרות, כי זה פוגע משמעותית בקניין הרוחני של היוצרים והאומנים. המשמעות של פגיעה בקניין רוחני היא פגיעה בהכנסות של האומן, וזה מאוד לא הוגן.

 

קניין רוחני בתחום תעשיית התרופות:

ייצור של תרופה זה השקעה כלכלית גדולה מאוד עבור חברת התרופות. יחד עם זאת, תרופה בלעדית בשוק לבעיה כלשהי מבטיחה הכנסה גבוהה, שתכסה את עלויות המחקר ותאפשר לחברה להרוויח הרבה כסף.

אחרי שהתרופה נוצרה, קל מאוד ליצור תרופה דומה שתעשה את אותו הדבר ותימכר במחירים זולים יותר, כי מחיר המחקר לא מגולם בעלות התרופה השנייה. במקרה כזה, החברה שפיתחה את התרופה הראשונה תפסיד בצורה משמעותית מאוד. ללא הגנה על קניין רוחני ורישום פטנטים, שום חברת תרופות לא הייתה לוקחת על עצמה פיתוח של תרופות חדשות, ועולם התרופות היה קופא על שמריו.

 

קניין רוחני וחשיבותו עבור המדענים:

ישנם מדענים השוקדים שנים רבות על מחקרים והמצאות. אחרי שהם עושים תגלית שאפשר להרוויח ממנה כסף, הם דואגים לקניין הרוחני שלהם ומבצעים רישום פטנטים. בלי רישום פטנטים אין טעם לפירות העבודה שלהם, כי כל אחד יכול להשתמש ברעיון שלו לצרכים כלכליים ולהתעשר מזה. אין ספק שזה לא הוגן, ואם לא היו חוקים השומרים על קניין רוחני, אף אחד לא היה טורח לשקוד על המצאות חדשות המקדמות את העולם שלנו.

 

לנושא של הגנה על קניין רוחני יש מקום מרכזי בקידום העולם הטכנולוגי והתרבותי שלנו. אנשים מוכשרים מקדישים זמן רב כדי ליצור סרטים חדשים, מוזיקה יפה או המצאות שונות בכל מיני תחומים, כי הם יודעים שהם יוכלו להרוויח מכך כלכלית. ללא הגנה על קניין רוחני, האנושות תקפא על שמריה ולא תתקדם.

 

צור נבון, משרד פטנטים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב